torsdag 18 februari 2010

Premiär för lokalbussen

Det är riktigt hett idag så tanken på att promenera en halvtimma för att handla kändes inte aktuell. Tog bussen för första gången. Linje 11. Kändes som hemma-. Tidtabell finns inte, ibland kommer det flera på rad och ibland får man vänta rätt länge. Jag hade tur, den kom inom ett par minuter. Den stannade knappt utan här gällde det att hoppa på i farten medan chauffören tuta hysteriskt. Som timid svensk blev jag något stressad. Väl ombord i en fullpackad buss är jag den som lyser utböling. Flashback från barndomens Brasses Lattjolajbanlåda "vem ska bort" for genom skallen.

Killen framför vänder sig om "Kom och sätt dig här", öh, tänkte jag....inte mindre stressad. "Tack men jag sitter bra här, det fläktar skönt här vid fönstret" säger jag och ler och känner hur dum jag ser ut. "Sätt dig här, jag vill ha dig nära mig" säger killen. Vad säger man??? Jag kom inte på nåt bra. "Jag vill ha ditt mobilnummer så jag kan bjuda ut dig på middag" fortsätter han intensivt. PLING! Här kom visst mitt stopp säger jag, have a nice day. Puh!

Bussresan tillbaka var oxå en upplevelse. Chaufförens högra hand som tar betalt var hög som ett hus och chauffören körde som f-n. Damen bredvid mig satt och blunda och såg ut som om hon bad till högre makter. Själv kämpade jag med fyra matkassar i knät samtidigt som jag försökte hålla i mig för att inte fara omkull i kurvorna. Men vad får man för 6 kr idag? Jag fick ju både resa, överraskning och spänning - inte illa.

5 kommentarer:

  1. Spänning för billig penning. Kan tänka mig att du är attraktiv med dina blonda lockar och härliga leende,det är så spännade att följa din resa. Här snöar o är ganska kallt, så vi ska åka på Storsjöbadet då Albin slutar skolan. Simma lugnt, det skall vi. Ps Albin kan simma nu lite även i kallvatten Ds
    KramÅsa.

    SvaraRadera
  2. Du upplever saker...och är bra på att förmedla dem. Jag riktigt kände att även jag var med på bussen. Här hemma är den största upplevelsen idag (lördag) att gå ut och skotta snö i 18 gr kyla. Det är också spännande på sitt sätt. Köra hårt så värmen kommer igång i kroppen.
    Anna Haag tog en silvermedalj igår!!!
    kram

    SvaraRadera
  3. Håller med Sigbritt..kul att läsa.I Stockholm är det snökaos,igår höll jag knappt på att ta mig hem fr jobbet...kramar

    SvaraRadera
  4. Hej Catta,
    Du verkar ha det toppenbra och får vara med om roliga saker, hoppas att du trivs och kanske hittar nåt jobb så att du kan stanna några månader eller vad det nu kan bli :D härhemma är allt bara bra, men det har kommit så mycke snö de senaste dagarna och det är fullt kaos med att kunna ta sig fram med buss & tåg ! idag söndag är det jättevackert med all ny snö och ca -12, så idag får man försöka vara ute lite ! en kille i vårat gäng, Mathias, fyllde år häromdagen så han har bjudit in till fika i pulkapacken, så det ska bli trevligt :D annars rullar väl allting på och vecka 10 ska jag vara ledig och åka upp till Östersund, men jag kommer mest vara uppe runt Högis för att åka skidor, ska bli skönt att komma till fjälls lite :D

    Igår fick två nya medaljer, Marcus Hellner tog guld och Johan Olsson brons på dubbeljakten 30km :D jättekul !!! Heja Sverige :D ikväll hejar jag på Helena Jonsson i masstarten !

    Må så gott nu tjejen & vi hörs

    Kramisar
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Mer värme och solsken till folket! Och OS-medaljer.

    Jag brukar inte klaga på vädret men nu tycker jag att vi fått för mycket vinter helt enkelt. Här gör vi rökpuffar inomhus, tro mig. Och gröten frös fast i kastrullen idag. Om jag inte får charter ska det åtminstone bli skönt att flytta ner på byn igen, till färsk och fin bergvärme i Lövlunda.

    Happy trail!

    SvaraRadera