tisdag 27 april 2010

Lite mera bajanska intryck

Redan kl 07.30 var det nästan 32 grader i lördags morse.
Vi åkte på en liten biltur till östkusten efter jobbet, tänkte äta på vårt favvohak i Bathsheba och ta ett dopp. Efter ca 40 min körning står en vägbom på en bro. Jaha, vägarbete. Man kan ju tycka att det borde funnits en skylt lite tidigare, nu fick vi vända och åka närmare en mil innan vi kunde ta annan väg. Men varför sätta upp en skylt när "alla" ändå vet om vad som sker? Det är ju onödigt. Någon sa att de sagt nåt på en radiokanal någon dag. Och eftersom Bathsheba är en av öns turistattraktioner så har ju självklart alla turister (och vi) lyssnat just då på den kanalen och var fullt medvetna om vägarbetet..... Vilket kanske var tur i oturen att vår omväg tog en timma på kringelikrok vägar för vad får vi se - jo en naken man lunkandes över vägen. Han hade tagit sig en dusch under en kran vid vägkanten och var på väg för att hämta sina kläder på andra sidan. Ingen brådska där inte, vi fick vänta tills han passerat.


Vi hittade ett matställe längs vägen, tvärsöver där jag tagit denna bilden på en färgglad bostadslänga. Det var nog den godaste fisk jag ätit sen jag kom hit, alldeles alldeles underbar!
Idag på bussen till jobbet så klev det på en kvinna med ett litet barn. Inte alls ovanligt och här ger man sin sittplats till en vuxen med små barn. Gör vi det hemma började jag tänka. Och kom på att hemma har ju faktiskt folk barnvagnar. Det har de inte här. Här bär man dem tills de kan gå sen får de gå. Varför? Ja men vad ska de rulla dem på? Det finns ju inga trottoarer. Det funkar helt enkelt inte. Men det lustiga är att jag inte sett det förrän idag. Att ingen har barnvagn. Nåt annat jag reflekterade över i måndags när jag väntade på bussen är att här finns inget klotter alls. Inte på några väggar, murar, busskurer.... allt är rent och snyggt. Nåt annat positivt är att idag kom det frimärken. De har varit helt slut på ön i över en månad. Hur kan frimärken ta slut? Vi beställde frimärken från jobbet, man beställer hos regeringen. Det tog alltså fem veckor att få ett par ark. Då kanske man inte ska bli brydd att det tar lite tid att få ett visum förlängt? Men å andra sidan, jag har letat en brevlåda sen jag kom hit. Jag frågade Karen som är inne på sitt femte år som boende här var man hittar en brevlåda, "ingen aning, jag letar fortfarande" sa hon. Så det är kanske ingen rykande åtgång på frimärken om man inte har någonstans att göra av posten?
Men apropå brydd. Jag har en kollega, tänker inte nämna henne vid namn men kära nån. I förra veckan fick hon uppdraget att skriva upp alla nummer på våra maskiner då vi gjorde en inventering. Vi pratar kaffemaskiner, bryggare, kvarnar och mixers. Listan kom och allt var gott. Tills vi insåg att inga nummer stämde. På frågan vilka nummer hon skrivit av så svarade hon att det var så jobbigt att vända på alla apparater för att få reg nr så hon skrev av nåt nummer hon såg på framsidan eller kortsidan som såg lite lagomt käckt ut. Och det roliga är att hon än idag inte kan förstå vad som gick fel. Men det är ju inte allt. Idag skulle hon åka till vårt lager för att hämta en ismaskin då en sån gått sönder på ett av våra caféer och det var lite panik. Det var strax innan kl 10. Vid 13.30 ringer cafét och undrar vad f-n som händer. När vi ringer upp vår kära kollega så sitter hon utanför lagret och väntar på att någon ska komma förbi och låsa upp då hon inte har med sig någon nyckel. Men hon har inte meddelat någon att hon sitter där utan nyckel. Där har hon suttit i 35 graders värme i nästan fyra timmar. Det hade tagit henne 5 min att åka tillbaka till kontoret och hämtat nyckeln. Jösses. Det är såna här saker jag bara inte kan förstå. Som en annan kollega säger till mig idag, "Någon har glömt att stänga kylen ordentligt så det har läckt ut vatten i hela lobbyn". Det är ju inte speciellt bra eftersom vi förvarar grädde och mjölk där som ska ut till caféerna. Två timmar senare när jag går förbi så är dörren fortfarande på glänt och ännu mera vatten på golvet. Du kanske kunde ha knuffat in kartongerna och stängt dörren var mitt heta tips. Hon såg på mig som om jag var från Mars.

3 kommentarer:

  1. Hej Gumman!
    Nu har jag äntligen fått tummen ur rövva och tittat in på din sida. Vad bra du skriver. Nu har jag inte läst allt än men jag ska. Du verkar ju må bra och tivas som fisken i vattnet. Skulle vara kul att komma och hälsa på... kanske höstträffen ska ske på Barbados. Just nu är jag superförkyld och har feber. Solen har ju tittat fram lite här och då tror man ju att det är sommar. Resan till thailand var suverän, varför åkerman ite iväg oftare??? Kan det bero på tid och pengar. På måndag börjar jag ett nytt jobb. Jag ska vara delgivningsman på kronofogden i sommar, ett vik. på 4 mån. Sen är det väl bara hoppas på polisen. väldigt trögt är det. Nu när jag hittat in på din sida så hör jag ju självklart av mig igen. Jag har skickat mejl ang spelbolaget på din mejladress. Kramar Malin Vykander

    SvaraRadera
  2. Det är helt otroligt vilka kommunikationer!!
    Och handlingskraften eller förlamningen kanske vi ska kalla det!!! Var fanns befolkningen när Gud delade ut dessa egenskaper?
    Mamma

    SvaraRadera
  3. Ha, ha, ha jag kan bara hålla med din kära mor, helt otroligt!
    Kram

    SvaraRadera